Rakovnické letiště má zrekonstruovanou přistávací dráhu

Provoz je bezpečný a netrpí technika

RAKOVNÍK. Zaznamenali jste v pátek 3. října značný pohyb letadel nad Rakovníkem? Nesouviselo to s volbami. Aeroklub Rakovník otevíral zrekonstruovanou jižní vzletovou dráhu. Slavnostního okamžiku se zúčastnila dvacítka letadel ze spřátelených klubů.

„Rekonstrukce stála milion korun a financovalo ji město Rakovník. Drobné úpravy a údržbu financujeme my. Jsme nyní jediné letiště v ČR, kde je možný nezávislý paralelní provoz,“ řekl nám předseda aeroklubu Milan Köhler. V praxi to znamená, že můžou současně přistávat nebo vzlétat v jednom směru dvě letadla najednou, nebo jedno může přistávat a druhé vzlétat. 

Rekonstrukci podle něj znamenala zorání desetihektarové plochy vzletové dráhy diskovým pluhem a srovnaní grejdrem. Následně byla dráha oseta letištní travní směsí. Práce prováděla od září během dvou měsíců firma ROZA CZ ze Mšece. Pak se čekalo, až tráva naroste, a s ohledem na sucho mohli dráhu zprovoznit až nyní. 

V čem je teď dráha lepší? „Povrch je velice rovný. Plocha byla na místě dřívějších políček, které byly kolmo na dráhu, což dělalo hrby, které nebyly pro provoz bezpečné, a trpěla tím technika. Jižní dráha je nyní pro přistání delší než sousední severní dráha, která je zkrácena kvůli cestě na Hostokryje,“ upřesnil nám Milan Köhler.

Slavnostního otevření se za město zúčastnili místostarosta Rakovníka Pavel Jenšovský, radní a senátor Ivo Trešl a radní Petr Šajner. Dorazili i kamarádi a příznivci Aeroklubu Rakovník z okolních letišť Slaný, Hořovice, Panenský Týnec, Kladno, Příbram a další. Návštěvníci mohli obdivovat americkou stíhačku z druhé světové války P-51D Mustang, která hangáruje na Líních. Nebo třeba malé dopravní letadlo pro přepravu až devíti cestujících Kodiak 100 a repliku cvičného dvojplošníku Bücker 131, na kterém prováděli výcvik českoslovenští piloti v poválečném období.

Sláva Vaic

« Zpět