Foto

„Všechno je bytelné a spolehlivé.“ (Petr Duštíra na můstku lokomotivy Hektor). Foto -slv-

Vlakem s lokomotivou Hektor z Rakovníka do Kralovic

Chceme vzbudit zájem veřejnosti

RAKOVNÍK/KRALOVICE. Rušení železničních tratí nemám rád. Vnímám jej jako znevážení obrovského úsilí našich předků. Železnice se v devatenáctém a dvacátém století budovaly za podpory státu i soukromých investorů a přispívaly k rozvoji průmyslu a přepravě lidí. Střílely se skály, kutaly tunely, vršily náspy, stavěly mosty a nádraží… Železnice začaly vytvářet neodmyslitelný ráz krajiny. Zrušené tratě jsou žalostným pomníkem naší malosti.

K těm nejmalebnějším na Rakovnicku patřila trať Rakovník – Mladotice. Měřila 37,8 km a byla spojnicí s okresem Plzeň-sever. V roce 1997 byla kvůli technickému stavu zastavena doprava z Čisté do Mladotic. V roce 2001 byl zrekonstruován úsek Čistá – Kralovice a v roce 2021 kraj rozhodl o ukončení každodenního provozu. Trať je dnes využívána jen o víkendech.

Pět spojů

Nedělní jízda (3. srpna) nostalgickým vlakem měla být připomenutím 126. výročí od založení trati Rakovník – Mladotice. Zároveň příslibem obnovení každodenního provozu. Právě o něj většina obcí na trati usiluje.

„Spolupracujeme s obcí Čistá a městem Kralovice, které se společně zasazují o obnovu trati Rakovník – Kralovice. Plzeňský kraj plánuje protažení trati do Mariánské Týnice. Správa silnic a železnic na ni už vypsala projekt,“ řekl nám na rakovnickém nádraží vedoucí provozu společnosti Die Länderbahn Tomáš Duroň.

V neděli bylo na trať vypraveno pět spojů. Čtyři z nich v nostalgickém provedení. Dva vagóny Balm tažené starou dieselovou lokomotivou Hektor. Než souprava v 8.49 z rakovnického nádraží vyjela, zastihli jsme na můstku Hektora strojvedoucího Petra Duštíru.

„Parní lokomotiva má svoje kouzlo, ale je kolem ní hodně práce. Jen deset hodin trvá, než se roztopí kotel. U Hektora je jednoduché ovládání, všechno je bytelné a spolehlivé,“ upozorňuje na rozdíl mezi parní a dieselovou lokomotivou.

Strachovický most

Pro cestující je kromě malebných výhledů v převážně lesnatém úseku trati připraven vlakový bar. Najdete v něm pivo, limonádu, kávu a drobné pochutiny. Obsluhy se ujal usměvavý pan Adámek. Sám je také strojvedoucím, ale dnešní jízdu si užívá ve funkci barmana. Kromě s láskou načepovaného Bakaláře nám prozrazuje, že vlaková souprava je zapůjčena společností Posázavský Pacifik a jejím sídlem je depo v Benešově.

Po cestě nás čekají zastávky v Lubné, Příčině, Zavidově, Všesulově, Čisté. Všude přistupují cestující nebo alespoň s dětmi zamávají projíždějícímu vlaku. „A pozor, teď přijde Strachovický most,“ upozorňuje paní průvodčí. Většina cestujících se dívá z okénka. Strojvedoucí zpomalí, aby si mohli z ohybu trati prohlédnout kuriózní – částečně z kamene a železných nosníků zhotovený – most.

Kouzelník strojvedoucí

Další atrakce nás čeká v Kralovicích, kam vlak doráží v 9.32. Strojvedoucí se mění v kouzelníka. Na kralovickém nádraží není točna pro lokomotivy, a tak musí Hektora otočit a předřadit před vlak pomocí výhybek a sousední koleje. Petr Duštíra si k manévru vystačí zcela sám a během deseti minut stojí před vagóny ve směru na Rakovník. Sem vlak doráží přesně podle grafikonu v 10.44.

„Smyslem akce je připoutat zájem veřejnosti k této trati. Dnes se tu jezdí o víkendech. V okamžiku, kdy se trať protáhne do Mariánské Týnice, Plzeňský kraj objedná tři páry vlaků i v pracovní dny,“ doplňuje nám na nádraží Tomáš Duroň.

Sláva Vaic

« Zpět