
Obchvat obci ulehčí od enormní dopravní zátěže. Tím se zmírní hluk i emise.
Obcí denně projede kolem 4 tisíc automobilů
Stavba obchvatu je zase o něco blíže
LIŠANY. Obchvat Lišan se řeší už od roku 2008. Ale od doby, kdy byla dokončena dálnice D6 do Krupé, se obec potýká s enormní dopravní zátěží. Nyní přišel konečně průlom. Na stavbu obchvatu bylo vydáno stavební povolení a kraj začal s výkupem pozemků.
Obcí nyní denně projede kolem 4 tisíc automobilů včetně nákladních. Nejen pro silnici, která je ve špatném stavu, ale především pro místní obyvatele, je enormní doprava velkou zátěží. Po nedávném jednání zástupců obce s krajskými představiteli a architekty se zase přiblížili k začátku stavby tolik očekávaného obchvatu obce.
„Dopravní zátěž je u nás opravdu vysoká. Nechali jsme do obce nainstalovat měřiče průjezdů a rychlosti, abychom měli přesná data a argumenty. A i na krajském úřadu vidí, jakou zátěž to pro nás představuje,“ řekla starostka obce Dana Medřická.
Podle měření nejvíce automobilů projede Lišanami okolo 7. hodiny ranní a pak mezi 14. a 15. hodinou odpoledne. Přesto, že je do obce zakázán vjezd automobilům těžším než 15 tun, a to kvůli mostům přes Lišanský potok, které nejsou v dobrém stavu, řidiči nákladních aut tudy přesto projíždějí. „Spolupracujeme s dopravní policií, která se nám snaží vyjít vstříc. Vše se ale uhlídat nedá,“ řekl místostarosta obce Marek Lisse.
V současné době probíhá výkup potřebných pozemků, což je klíčová podmínka pro zahájení stavebních prací. Důležitým milníkem je také stavební povolení, které již nabylo právní moci. „To znamená, že projekt se posouvá do finální fáze před samotnou stavbou. Samozřejmě, výkup pozemků ještě nějakou dobu potrvá, ale vše je v běhu a už je vidět výrazný posun,“ uvedla starostka.
Stavba za několik stovek milionů korun by tak měla začít zhruba do tří let. „Jsme maximálně připraveni spolupracovat s krajským úřadem při každé fázi tohoto projektu, tak, aby stavba mohla být zahájena co nejdříve. Ale jen na obci to bohužel nezáleží,“ dodala.
Místní obyvatele i vedení obce, ale mrzí, že část obchvatu města Rakovníka začala před stavbou obchvatu obce. „Myslím si, že tam ten obchvat není tolik potřeba jako u nás. Přece jen se tam doprava rozbíhá do několika směrů, zatímco přes Lišany projedou všechny automobily mířící z dálnice. Nedovedu si třeba představit, jak to u nás bude vypadat, až začnou okolní plánované uzavírky a objížďky povedou přes Lišany. Doprava se tu pak ještě zintenzivní,“ uvedl Marek Lisse.
Pro větší bezpečnost obec v nejbližší době zahájí stavbu přechodu v ulici Rakovnická, kde je doprava největší a přechod tu chybí. Po vybudování obchvatu přijde na řadu rekonstrukce Rakovnické ulice, včetně zmíněných mostů a všech inženýrských sítí. Následně bude silnice převedena do majetku obce.
Renáta Fryčová