Foto

Na slavnostní zakončení festivalu se přišli podívat žáci z obou dětských skupin.

 

Divadelní soubory odehrály patnáct představení během pěti dnů.

Ohlédnutí za letošní Popelkou

RAKOVNÍK. Chudá odstrkovaná dívka se stane princeznou, z popela se vznese fénix, dobrota a chytrost zvítězí nad závistí a zlobou. Pohádku o Popelce znají všichni, proto bylo její jméno zvoleno jako název celostátní přehlídky amatérského činoherního divadla, jejíž 37. (!) ročník právě skončil. Za léta opakování se ustálila organizace festivalu, každý ví, co a jak má dělat, aby vše běželo jako na drátku. Amatérské divadelní soubory se na Popelku nominují na krajských přehlídkách. Konečný výběr má na starosti zkušená porota z NIPOS-ARTAMA Praha, příspěvkové organizace Ministerstva kultury ČR (MK). Zdejší kulturní centrum poskytuje festivalu prostory, Divadelní spolek Tyl zajišťuje provoz a služby divadelníkům a Královské město Rakovník se s MK podílejí na finančním zajištění.

Výsledkem je pětidenní maraton divadelních představení, rozborových seminářů a tématických diskuzí.

Přímou reflexi diváka jinde nemají

„Popelka je přehlídka, kde by se mělo prezentovat to nejlepší, co se na poli amatérské činohry pro děti za rok urodilo,“ vyjádřil hlavní poslání festivalu předseda odborné poroty Milan Schejbal, umělecký šéf a režisér Divadla A. Dvořáka Příbram.

Celostátní raritou je existence dvou tzv. dětských skupin po zhruba deseti členech. Každoročně je tvoří mladší (1. stupeň) a starší (2. stupeň) žáci některé rakovnické základní školy, kteří mají vztah k divadlu, recitaci, navštěvují dramatický kroužek apod. Hlásí se sami nebo je oslovují učitelé. Děti dostanou volno ve škole a celé dny tráví sledováním všech představení. Na starosti je mají určení lektoři. Letos se mladší skupině věnovali studenti brněnské JAMU a tu starší lektorovaly dvě zkušené divadelnice.

Ihned po zhlédnutém představení je dopodrobna rozeberou s dětmi. Co se jim líbilo a co ne, jestli pochopily smysl inscenace, jak na ně působila a zda všemu rozuměly, co říkaly případné hudební složce, scéně, kostýmům. Výstupy se pak prezentují na veřejných rozborových seminářích k jednotlivým představením. Účastní se jich odborná porota i divadelní soubory.

„Řada profesionálů nám tuto okamžitou reflexi diváků hluboce závidí. Možnost rozebrat do hloubky právě odehranou inscenaci v přímém kontaktu vůbec nemají. Dětské skupiny jsou pro většinu přítomných souborů hlavním důvodem, proč na festival přijedou, “ prohlásil předseda poroty.

„Jsme vděční dětem, že tu s námi tráví čas a jsou ochotné upřímně projevit své pocity a názory. Nasloucháme jim se vší vážností, jejich podněty jsou neocenitelné a pro divadelníky znamenají obrovský přínos,“ dodal Milan Schejbal.

Amatéři i profesionálové

Na rakovnické přehlídce letos soutěžilo sedm amatérských souborů z různých koutů republiky. Zařazena byla jako vždy i tři profesionální divadla jako nesoutěžní tzv. inspirativní představení. Také po nich se konaly diskuze s reflexemi dětských skupin.

„Nesoutěžní představení se povedla úplně všechna. Oceňujeme, že byla činoherní a ne loutková, jako v některých předchozích ročnících. Určitě byla výbornou inspirací pro amatérské umělce. Ti se projevili v podobných intencích jako za posledních pár let. Žádné vyložené škváry jsme neviděli. Bohužel však váznou ryze autorská představení, vesměs se soubory inspirovaly již danými, maximálně trochu upravenými texty,“ hodnotil průběh festivalu předseda poroty.

Konečné hodnocení

Odborná porota rozdala řadu ocenění a cen za herecké výkony, dramaturgii, scénáře i realizaci hudební složky. Doporučení účasti na naší největší amatérské divadelní přehlídce Jiráskově Hronově v roce 2019 si odvezla 1. Neratovická Divadelní Společnost za inscenaci Tři kmotřinky na motivy pohádky Boženy Němcové.

Přímé zařazení do programu Jiráskova Hronova v příštím roce, tedy nejvyšší možné ohodnocení, získalo Divadlo Strom z Brna za pohádku Hrnečku, vař! podle Jaromíra Erbena.

Autorská soutěž bez ocenění

Součástí Popelky je také soutěž Tři oříšky pro Popelku. Je vyhlašovaná každé dva roky a přihlásit se mohou autoři původních textů pro děti.

„Letos se sešlo devět prací od čtyř autorů, ale žádnou cenu jsme bohužel neudělili. Texty nebyly kvalitní, šustily papírem, jen slova a slova a žádný děj. Když už se objevila dramatičtější situace, děla se kdesi mimo obraz,“ shrnul neblahé výsledky soutěže Luděk Horký, dramaturg a manažer dětské tvorby ČT. „Ale nenechte se odradit a pište dál, za dva roky budou Tři oříšky znovu,“ vyzval případné autory.

Slavnostní zakončení Popelky nezahrnovalo jen vyhlášení ocenění, ale i slova mnohých poděkování. Za Rakovník děkoval ředitel Kácéčka Jiří Karel všem účastníkům, porotě i lektorům, dětským skupinám, a zvláště Divadelnímu spolku Tyl s Alenou Mutinskou v čele.

„Všichni se obracejí na mě, ale hlavní zásluhu na hladkém průběhu a senzační atmosféře festivalu mají Tyláci. Kdyby ovšem nebylo podpory města Rakovníka a obří tolerance a pochopení ředitele Kácéčka Jiřího Karla, Popelka by nebyla vůbec,“ přemáhala dojetí Alena Mutinská.

Lída Faflíková

« Zpět