V ulici Pod Bendovkou město stání povolilo, ve Fojtíkově nikoli
Chodník, nebo dlážděný pás?
RAKOVNÍK. Proč oni můžou a my ne? Ptají se obyvatelé Fojtíkovy ulice v Rakovníku od chvíle, kdy se v ulici Pod Bendovkou objevila značka částečné stání na chodníku. Zatímco jejich žádost město zamítlo, sousedům o ulici níže ji povolilo. A to dokonce i přes odpor dopravního inspektorátu. Tamní chodník je totiž pouhý metr široký a pokud na něm parkují automobily, mohou ho chodci využívat jen omezeně. Město se hájí, že o chodník vůbec nejde.
Obě ulice jsou po rekonstrukci. Už během jejího průběhu se ukazovalo, že ze zákazu parkování na chodníku si obyvatelé této lokality příliš hlavu nedělají. „Zhotovitel měl problém zakázku dokončit, protože i přes oznámení o provádění prací, které dostaly všechny nemovitosti do poštovní schránky, stálo na chodníku plno aut a byl problém zasypat dlažbu pískem. Proto se obrátil na nás a my jsme všechny majitele špatně parkujících vozidel pokutovali,“ říká Ladislav Heller, vedoucí dopravního inspektorátu.
Protože nešvar se stáním na chodníku pokračoval, nacházejí majitelé pokutové lístky za stěračem pořád. Proto si obyvatelé Fojtíkovy ulice podali žádost o povolení částečného parkování na chodníku (v ulici se nacházejí po obou stranách a jsou široké 1,2 metru). Město ji zamítlo. Kdyby se před pár týdny neobjevila stejná značka, o niž usilovali, o ulici níže, nejspíš by byl v lokalitě klid, ale povolené částečné stání na chodníku zapůsobilo na obyvatele Fojtíkovy ulice jako červený hadr na býka.
„Volala nám spousta rozezlených občanů, jak je možné, že jsme o ulici níže parkování povolili a u nich ne. Věc se má ale tak, že povolení vydalo město, ne dopravní inspektorát. My jsme s tím nesouhlasili, protože chodníky jsou tu od toho, aby zvyšovaly bezpečnost chodců a ne aby na nich stála auta. Pokud je navíc jen metr široký a polovinu zabere stojící vozidlo, vyženeme všechny chodce s kočárkem, na invalidním vozíku nebo s chodítky do vozovky a vystavíme je nebezpečí. Ulice Pod Bendovkou je sice slepá, ale to neznamená, že tu není žádná doprava a nikdo tu nechodí. Na silnici ostatně navazuje schodiště vedoucí k Normě,“ vysvětluje Ladislav Heller.
Proč tedy město vyhovělo jen obyvatelům Pod Bendovkou a jejich sousedům nikoli? To, co lemuje jednu stranu zdejší silnice, prý totiž není chodník. „Z technického hlediska se jedná o dlážděný pás, který slouží k odvodu dešťové vody do kanalizace. Nejedná se tedy primárně o chodník,“ říká Jiří Cafourek, mluvčí města Rakovníka. Naopak ve Fojtíkově ulici o chodník jde. „Aby se zde povolilo částečné parkování na chodníku, muselo by se do ulice stavebně zasáhnout. Snížit obrubníky, následně upravit povrch, a to v současné chvíli není možné. Přihlédlo se také k tomu, že ulice Pod Bendovkou je slepá a není zde takový provoz, jako ve Fojtíkově, která je průjezdná,“ doplňuje další důvody mluvčí s tím, že pokud bude rekonstrukce Fojtíkovy pokračovat, dá se o těchto stavebních úpravách uvažovat.
Nad svérázným rozuzlením problému policisté z dopravního inspektorátu jen vrtí hlavou. „Kolega do projektové dokumentace ulice Pod Bendovkou nahlížel a v ní je jasně dáno, že se jedná o chodník. Když se rekonstrukce prováděla, vyjadřovali jsme se k ní. Že bude chodník jen metr široký jsme schválili proto, aby mohla auta v ulici parkovat, ovšem pouze na silnici, protože my jsem tu od toho, abychom chodce chránili a ne je vyháněli do vozovky,“ říká vedoucí dopravního inspektorátu. Navíc. Pokud se jedná jen o dlážděný pás, je přeci značka částečné stání na chodníku bezpředmětná.
Markéta Hartlová