Železniční přejezd mezi Lužnou a Lišany je jediný ze sedmi rekonstruovaných, který se nachází na silnici. Nově k němu budou instalovány závory.
Investice za 92 miliony korun zrychlí vlak o tři minuty
Přejezdy budou bezpečnější
LUŽNÁ. Bez tabulí s logy investorů a donátorů už se v dnešní době nestaví. A tak cestující po železnici z Rakovníka do Lužné vědí, že se kutání, které od května kolem trati probíhá, vztahuje k rekonstrukci traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení. Oprava sedmi přejezdů, z nichž pouze jeden přetíná silnici a zbytek lesní a polní cesty, bude stát téměř 92 miliony korun. Není divu, že cestující investici posměšně glosují: „Ty budou nejspíš pozlacené.“ Přejezdy sice budou bezpečnější a provoz na trati více hlídaný, ale zas tak velký pokrok to v poměru s náklady není.
„Jednalo se většinou o přejezdy dosud vybavené pouze výstražnými kříži, tedy nejnižším stupněm zabezpečení. V souladu s naší snahou neustále zvyšovat bezpečnost drážního provozu každý rok investujeme do zvýšení zabezpečení přejezdů nemalé částky,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.
Celá trať bude mít nově zabezpečovací zařízení 3. kategorie, což je systém, kdy zabezpečovač přesně ví, kde se vlak na trati pohybuje a nedovolí na obsazený úsek vjet jinému vlaku. „Navíc výstupy z tohoto zabezpečovače vidí v reálném čase na monitoru počítače dispečer řízení provozu a ten může rovněž provoz ovládat, nastavovat vlakovou cestu či varovat před potencionálním nebezpečím strojvůdce. Systém dokonce dokáže vlak zastavit i samočinně, takzvaným generálním stopem bez účasti strojvedoucího,“ popisuje tiskový mluvčí.
Největší podíl na nákladech má tedy pokládání kabelů podél trati. Projekt řeší pouze instalaci zabezpečovacího zařízení, jen v jednom případě dostane přejezd i nový povrch. V křížení s lesními a polními cestami, kde byly přejezdy dosud označeny pouze dopravní značkou, bude nově instalována signalizace s červeným výstražným světlem. Jediný z opravovaných železničních přejezdů, který se nachází na silnici (a to mezi Lišany a Lužnou) konečně dostane závory. Smyslem projektu je podle SŽDC nejen zvýšení bezpečnosti na dráze, ale také zkrácení jízdní doby. V případě krátkého úseku z Lužné do Rakovníka je to cíl poněkud úsměvný. Dojezdový čas se totiž zkrátí o tři minuty.
„Staveniště bylo zhotoviteli předáno v květnu. Stavba pokračuje bez komplikací a termín dokončení, kterým je prosinec 2018, se dosud jeví jako reálný. Práce dosud probíhaly bez výluk na trati. V tuto chvíli je naplánována pouze krátká dvoudenní výluka v měsíci říjnu,“ informuje Marek Illiaš. Kvůli úpravě traťové koleje v okolí osmého kilometru, která je nutná pro namontování přejezdové konstrukce a jejího napojení na cyklostezku, bude trať z Lužné do Rakovníka uzavřena od 16. do 18. října v časech od 7 do 18 hodin.
Markéta Hartlová
Unie dá 71 milionů
Rekonstrukce traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení mezi stanicemi Lužná a Rakovník byla zahájena v květnu. Termín dokončení je 1. prosince 2018. Náklady by měly činit 91 756 517 korun, dotace z evropského Fondu soudržnosti činí 71 279 351 koruna. Projekt řeší vybavení sedmi železničních přejezdů novým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie.